Päikesepaneelide valik

Päikesepaneelide valik

30.11.2019 19:52
#1
Tekkis küsimus mõne päikesepaneeli komplekti kohta.
Otsin väikesele matkaautole päikesepaneele ja leidsin mõned komplektid. Tunduvad võimsuselt samad, aga hinnavahe päris korralik. Kallimad tunduvad küll kvaliteetsemad, kuid kas kvaliteedi vahe saab nii suur olla
pood.matkaauto.ee/toode/paikesepaneel-phaesun-base-camp-three/
www.päikesepaneelid.ee/online/home/9-mini200w.html

Vb keegi oskab veel midagi soovitada.

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Re: Päikesepaneelide valik

30.11.2019 20:30 - 30.11.2019 20:32
#2
Selle nn. komplekti ostmisel erilist mõtet pole. Eraldi ostes saab palju tegusama komplekti tunduvalt soodsamalt kokku. Paneele saab näiteks Motonetist Kontroller võiks olla ikka tablooga, mitte ainult vilkuvate dioodidega.Nii väikese võimsuse juures pole erilist vahet on ta PWM või MPPT. Asjatundjad ütlevad, et pigem tasub panna veidi suurem paneel, kui kontrollerist võimsuselisa otsida.
Viimati muutis: 30.11.2019 20:32 Korvimees.
Järgnev(ad) kasutaja(d) tänas(id) sind: Priit Peljo

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Re: Päikesepaneelide valik

30.11.2019 20:37 - 30.11.2019 20:54
#3
Igaüks võib tänapäeval oma müüdavale tootele juurde kirjutada kõlava reklaami a la Premium segment ehk tippseeria päikesepaneel, aga see tuleks neil ka kuidagi ära tõestada. Tegelikkuses on asi hoopis proosalisem.
Alustuseks võiks paneelide hingeeluga natukene rohkem tuttavaks saada.
energiatalgud.ee/index.php?title=P%C3%A4ikesepaneel
Teiseks on paneelide hind tavatarbijale praegu ca 50 senti 1W, seega kui keegi müüb 100W paneeli 200 euroga, siis on see röövimine. 100€ 100W eest on veel kuidagi aksepteeritav. No hea küll, kui tehtud spets raamistik matkakale kinnitamiseks, siis hind suurem, aga vähegi käelise tegevusega harjunud inimene teeb sobiliku raami ise valmis.
MPPT kontroller on hea, aga matkakale kõlbab suurepäraselt ka PWM, mis tunduvalt odavam. Näiteks MPPT 20A ca 70- 100€, sama vooluga PWM 5-20€
MPPT kontrollerid on sobilikumad koduste päikesejaamade puhul- seal on efektiivsus olulisem.
Ise komplekti kokku pannes võidad kõvasti raha, sest valmiskomplektide eest, eriti mis karavanide teemasse puutub, küsitakse üsnagi üüratuid summasid.
Kui isetegija ei ole, siis see 288,15 maksev asi käib kah.

Natukene ka kontrolleritest ja muud lugemist leidub seal ka.
rp3.ee/off-grid-teooria/kontrollerid-inverterid-laadijad
Viimati muutis: 30.11.2019 20:54 Arvo.A.
Järgnev(ad) kasutaja(d) tänas(id) sind: Priit Peljo

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Re: Päikesepaneelide valik

30.11.2019 21:41
#4
Arvo.A kirjutas: Teiseks on paneelide hind tavatarbijale praegu ca 50 senti 1W.
Tundub liiga hea, et olla tõsi :) Kas oskad selle väite kinnituseks ka mõne viite panna?

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Re: Päikesepaneelide valik

30.11.2019 21:46 - 30.11.2019 21:52
#5
Näiteks üks neist.
Q.PEAK DUO-G7 325W päikesepaneelid Mikrotootjale 0,342 €/W (+km20%).
www.taastuvenergia.ee/paikesepaneelid/

Teine
solarest.eu/est
Kohalik toodang ja vahelt jäävad ära igasugu vahendajad-edasimüüjad.

Ja eks leiab müüjaid ka euroopast, aga transpordihinnad söövad igasugu ostuisu ära.
www.ev-power.eu/Solar-Systems/Solar-panel-CanadianSolar-Poly-280Wp-60-cells-CS6K-280P.html?cur=1
Viimati muutis: 30.11.2019 21:52 Arvo.A.

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Re: Päikesepaneelide valik

01.12.2019 16:42
#6
Autoekspert pakub sellist
www.autokataloog.ee/et/artikkel/ss1011150/paikesepaneel-sprint-150w-970-1000mm-monokristall
Võimalik kontroller ja displei lisana juurde võtta.

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Re: Päikesepaneelide valik

01.12.2019 20:46
#7
AivarR kirjutas: Autoekspert pakub sellist
www.autokataloog.ee/et/artikkel/ss1011150/paikesepaneel-sprint-150w-970-1000mm-monokristall
Võimalik kontroller ja displei lisana juurde võtta.

Ei soovita numbrid ilusad reaaldsus niru.
Olen ise ühe sama elemendi paigaldanud ja nende kontrolleri ka.
Ega ei sa väita et seal konrolleri mure ka ei olnud.

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Re: Päikesepaneelide valik

02.12.2019 11:40 - 02.12.2019 11:46
#8
Olen ostnud Renovaaris Victron 100W komplekti.
Paneel ise umbes 100€
kontroller bluetoothiga ka umbes 100€
"Matkasuvilad" poes:
Aluminiumist jalad 2*55cm olid mingi 50€
Ehituse ABC:
Sikaflex liim-hermetik oli mingi 6€

Juhtmed 2*5m 6mm pindalaga olid mingi 10€
Ühendus pesad vist olid 2€ tükk, oli vaja 2 tükki.

Et siis kogu komplekti hind tuli välja 270-280 eur.

Bluetoothi kohta. Soovitan! Isegi kui te praegu arvate, et pole seda vaja, siis ikka soovitan. Tema abil saab suht palju infot. Joonistab graafikud, näitab jooksvalt kõik andmed, saab seadistada kontrolleri, saab vaadata 30 päeva ajalugu, jne.

P.S. See mis "päikesepaneelid.ee" komplekt on, see on mingi hiinakas. Ma ise ei julgenud panna hiinakat autole, mis nädal aega seisab üksi, ja päikese süsteem alati sees. Ja lisaks, nagu kogemus näitab, hiina kontrollerite kasutegur on palju väiksem. Mul see 100w Paneel maksimumis annab 12v akule 6A, aga kesmised noromaalsed näitajad on mingi 5-4A kandis. Hiinakad tuttavatel annavad vähem, kui ei eksi maksimumis mingi 3A. Ja muidu, hiinas saab need samad kontrollerid palju odavam kui meie eesti poodides.
Oli: Rapido Confort -79.
Nüüd: Iveco Daily Bürstner A580 -93
Viimati muutis: 02.12.2019 11:46 koljamba.
Järgnev(ad) kasutaja(d) tänas(id) sind: Priit Peljo

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Re: Päikesepaneelide valik

02.12.2019 12:00
#9
Noh, et mitte ajada tühja juttu kasuteguri kohta, lisan paar screenshotte, kus on näha kellaaega, ja kui väga vaja, võib välja arvutada päikese nurka sel ajal :)
25 mai


26 mai
Oli: Rapido Confort -79.
Nüüd: Iveco Daily Bürstner A580 -93

Lisatud failid:

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Re: Päikesepaneelide valik

02.12.2019 12:21 - 02.12.2019 12:22
#10
Kuna paneel on tavaliselt auto katusel lapiti, siis juba see on päikese suhtes vägagi vale asend ja vähendab efektiivsust. Mida rohkem lõuna poole, seda paremaks seis muidugi läheb. Kontroller võiks olla natukenegi intelligentsem ja tuvastada ära aku tüübi, et laadimine alati vajadustele vastaks, sest laadimisrežiim peab kogu laadimise vältel siiski muutuma, mitte et kontroller teeb mis suudab ja paneb lõppkokkuvõttes ka aku keema. Seega väga odavat hiinakat tänapäeval siiski enam ei soovitaks. Üldiselt loetakse parimaks paneeli tööajaks keskeltläbi 5 tundi päevasest ajast, sest ülejäänud ajal (hommik-õhtu) on päikese asend juba selline, et täit matsu sealt paneeli enam ei jõua. Kelle põhiline elu möödubki kämpinguväliselt ja ainus toiteallikas on aku, peab süsteemi ehitamisel oluliselt hoolikam olema, suvine tavamatkaja oma vahepealsete kämpingukülastustega ja ringiliikumistega, mil auto genekas laeb, saab ka lihtsama süsteemiga hakkama.
Viimati muutis: 02.12.2019 12:22 Arvo.A.
Järgnev(ad) kasutaja(d) tänas(id) sind: Priit Peljo

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Re: Päikesepaneelide valik

03.12.2019 06:51
#11
Mina ka ise ehitasin eraldi päikesepaneelide komplekt. Panin nii suured paneelid 48v, kui on võimalik panna katusel, 2tk. kogu võimusega 700w.
Renovaaris võtsin victroni oma Mppt kontroller bluetusiga. Kallis küll, aga ikka hea asi, ja oma hinda väärt.
Tulemus on see, et 1,5 kuu jooksul reisil käisin kempingus ainult 1 kord, kuna mujal ei leidnud pesumasinat.
235a täiesti tühi (10v) aku septembri lõppul hommikuti (kuni8.00) laeb kuni 13 voltini.

Kui ei kasuta microunn, 100w 220v tolmuimejat, 1000w 220v veekeetjat, katuse konditsioneer ja muud võimsad el.tarbijat, siis 300-350w 48v 250a aku jaoks peaks olema piisav.

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Re: Päikesepaneelide valik

03.12.2019 09:42
#12
10V on aku surm ja kui laeb vaid 13 voldini, siis ta täis küll ei saa.

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Re: Päikesepaneelide valik

06.12.2019 06:54
#13
Jah 10 voldini kindlasti ei tasu aku niisama või eksperimendi jaoks maha laadida.
Mul see oli 2 korda 1,5 kuu jooksul, ja aku toimib hästi. Mul on vabaaja aku ja kõigest 1,5 aastat vana.
Kui aku nii tühi, siis 14,5 voldini aku laetud juba kell 11.00.

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Re: Päikesepaneelide valik

06.12.2019 09:40
#14
Aku pinge näit mingil kellaajal on suhteline suurus, sest põhieesmärgiks on see, et akusse tuleb tagasi laadida need amprid, mis temast välja on võetud ehk siis 10V puhul on aku sisuliselt lõpuni tühjendatud ja vähemalt 200A sealt välja võetud, niiet need tuleb nüüd paneeli poolt päeva jooksul sinna tagasi toppida. Kui paneelid suudavad anda 20A tunnis, on see isegi reaalne.
Korralik laadimine toimub kolmes tsüklis- kõigepealt laetakse akusse ca 80-90% võetud energiast ning seda tehakse püsiva voolu ja tõusva pingega ning sõltuvalt aku tüübist kuni 14,8 voldini. Et vältida aku ülekuumenemist, lõpetatakse see laadimistsükkel ning algab järgmine, mis täidab ülejäänud 10-20% ja kus vool langeb ning pinge püsib stabiilsena kuni aku on täis ja algab kolmas, nö hoiderežiim, kus akut hoitakse täitununa sajakonna milliampri ja ca 13,4V pingega. Kui laadija nüüd päev otsa uhab esimeses režiimis, siis on reaalne oht aku lõpuks tühjaks keeta.
Sõltub muidugi tühjendamise ulatusest, aga tavaline vabaaja plii- happeaku võiks normaaltsükli korral (kuni 50% tühjenemiseni) vähemalt 200 tsüklit ära teha ja üldjuhul odavamad sellesse piiresse ka jäävad. Ehk siis kui kasutad akut sihipäraselt näiteks 50 päeva aastas ja ööpäevane tühjenemismäär jääb 50% juurde, kestaks see aku vähemalt 4-5 aastat. Kahjuks enamik akumüüjaid ei taha parameetritesse lisada tsüklite arvu, mis oleks vabaajaaku valikul tegelikult oluline näitaja. Ju siis konkurents mõjutab.

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Re: Päikesepaneelide valik

12.12.2019 17:53
#15
Huvitav. Kirjutasin mõlemale. Kummaltki vastust tulnud pole. Päikesepaneelid ja kogu süsteem on hetkel aktuaalne. Ja praegu kõige mõistlikum valik tundub Motoneti 150W paneel, 119€.
Arvo.A kirjutas: Näiteks üks neist.
Q.PEAK DUO-G7 325W päikesepaneelid Mikrotootjale 0,342 €/W (+km20%).
www.taastuvenergia.ee/paikesepaneelid/

Teine
solarest.eu/est
Kohalik toodang ja vahelt jäävad ära igasugu vahendajad-edasimüüjad.

Ja eks leiab müüjaid ka euroopast, aga transpordihinnad söövad igasugu ostuisu ära.
www.ev-power.eu/Solar-Systems/Solar-panel-CanadianSolar-Poly-280Wp-60-cells-CS6K-280P.html?cur=1

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Re: Päikesepaneelide valik

15.12.2019 22:49
#16
Oskab keegi öelda, kas on halb ja miks ei võiks paneelina kasutada kaasaegseid painduvaid ja kaalult kergeid ETFE paneele, mis ei pea olema tingimatta päiksele risti, ei ole vee ja tolmu suhtes kapriised? Leidsin hea hinnaga EU laost (tollivaba) midagi taolist: www.aliexpress.com/item/32383195932.html?spm=a2g0o.cart.0.0.76223c00OwnOD5&mp=1
Esialgse plaani kohaselt kaalun kas võtta 2 või 3 100W. Samas on neile ka spets kahepoolsed 3M teibid saadaval, lihtne paigaldada.
Mingi MPPT kontroller ka: www.aliexpress.com/item/32959889141.html?spm=a2g0o.cart.0.0.76223c00OwnOD5&mp=1
AGM aku, ca 200Ah, mille leiab siit kohapealt.

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Re: Päikesepaneelide valik

16.12.2019 08:04
#17
Esiteks on painduvad paneelid kõige väiksema efektiivsusega. Teiseks ei ole ükski paneel tundlik vee või tolmu suhtes, st on alati kaitstud välismõjude eest. Erinevatest paneelidest on eespool olevatel linkidel juttu. Kolmandaks püütakse elamu vist alati kuskile varjulisemasse kohta parkida, seega paneelide tootlikkus väheneb veelgi. Neljandaks ei soovitata eriti suvalisi hiina paneele osta, sest kvaliteet võib üsnagi nigel olla ja loodetava 300W asemele võid heal juhul ehk 200 saada.
Antud kontroller pole ilmselt MPPT ja seda väidavad ka mõned kommentaarid kauba kohta. Üldiselt selle raha eest ei saa korralikku MPPT-d, niiet pigem osta korralikum PWM. 200Ah aku kannatab ehk paar päeva päikesevaba elamist, aga nende paneelidega võib laadimine üsna pikale venida kui aku kord tühjaks saab. Kui tahad elada rohkem kämpinguväliselt, tasub süsteemi rohkem panustada nii raha kui kvaliteeti.
Painduvaid paneele võib nende käest küsida. Aga targem on helistada, sest kirjasõpru nad väga vist ei otsi.
solarest.eu/est
Järgnev(ad) kasutaja(d) tänas(id) sind: WoWa

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Re: Päikesepaneelide valik

16.12.2019 11:13
#18
Täiesti nõus sellega, et effektiivsus on väiksem, kuid minu jaoks teeb asja atraktiivseks just kaal, eriti veel kui nad paigaldada haagise katusele tagumisele poolele, kus on selleks piisavalt vaba pinda. Kas katusel on ca 3-4 kg või 20-25 kg, on vahe, kõik kes haagistega maanteedel-trassidel sõitnud saavad aru, mida mõtlen. Vee ja tolmu koha pealt mõtlesin seda, et ladestuvat mustust,vett jm. (vt selgitav pilt). Aga jah, eks ta väike risk ole ja ennem teada ei saa, kui ära ei testi.
Kontrolleri koha pealt olen 100% nõus, et see jama ja vaja läheb korralikumat.
P.S. Tahaks jah talvel vajaminev kmp. kokku osta ja kevadeks peale panna.

Lisatud failid:

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Re: Päikesepaneelide valik

17.12.2019 22:19
#19
painduvad on täna kõige rohkem arendatud päiksepaneel. Vähemalt on selline mulje jäänud erinevaid reklaam saateid erinevate paigaldajate puhul vaadates. Uus tundub sellel aastal olema pinnakate mis kannatab peal kahveltõstukiga sõita ja peaks siis vältima päikse peegeldumist.

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Re: Päikesepaneelide valik

09.01.2020 17:44
#20
Keegi oskab öelda kas see kontroller on MPPT või PWM? Raske välja lugeda seda infot

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Re: Päikesepaneelide valik

09.01.2020 19:31 - 09.01.2020 19:45
#21
Minul on vaja see 30A ära tellida, varsti päike väljas ja kui keegi oskab mõjukalt vastu väita, siis tehku seda nüüd

www.aliexpress.com/item/32959889141.html?spm=a2g0o.cart.0.0.76223c00OwnOD5&mp=1
Raivo Koppel
729

Viimati muutis: 09.01.2020 19:45 kaminahi.

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Re: Päikesepaneelide valik

09.01.2020 20:17
#22
Millise kontrolleri kohta jutt?
Oli: Rapido Confort -79.
Nüüd: Iveco Daily Bürstner A580 -93

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Re: Päikesepaneelide valik

09.01.2020 20:35 - 09.01.2020 20:38
#23
koljamba kirjutas: Millise kontrolleri kohta jutt?

?????????????



Huvitav, mulle ka Aliexpress link enam ei avane.
Raivo Koppel
729

Lisatud failid:

Viimati muutis: 09.01.2020 20:38 kaminahi.

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Re: Päikesepaneelide valik

09.01.2020 22:12 - 10.01.2020 00:10
#24
Youtubi reviewid ütlevad et PWM, nagu enamus hiinakaid ongi.

Oli: Rapido Confort -79.
Nüüd: Iveco Daily Bürstner A580 -93
Viimati muutis: 10.01.2020 00:10 koljamba.
Järgnev(ad) kasutaja(d) tänas(id) sind: kaminahi

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Re: Päikesepaneelide valik

10.01.2020 09:06
#25
Aga tegelt, minu arust täitsa mõistlik osta ~100 euro eest hea kontroller. Sest esiteks tuleb parem kasutegur, teiseks... ma ei julge hiinakaga jatta autot pinge all töönädalaks. Kes teab kus nad see kord raha kokku hoidsid. Ja kui arvestada veel sellega, et päikese paneelid ei karda lühist...

Oli: Rapido Confort -79.
Nüüd: Iveco Daily Bürstner A580 -93

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Moderaatorid: Ivar Kalev