Tere, Külaline
Kasutajanimi: Parool: Pea meeles
  • Lehekülg:
  • 1
  • 2
  • 3

TEEMA: Solar elemendid

Solar elemendid 12.03.2014 13:18 #21

Jooksin vaatasin hirmuga üle. Aku õnneks jääkülm.
Päike ei ole enam nii kõrgel ja bussis ekraan näitas 15 V. Otse akult mõõtes sain korraliku testriga 14,8 V.

Püüan homme päikesega mõõta ka ilma akuta, palju tuleb kontrolleri väljundist.

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Klubi Eesti Karavan liige nr 652
Tel. 5011183 - kui vajad abi, helista

Solar elemendid 12.03.2014 13:57 #22

  • mega
  • mega avatar
  • Pole saidil
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
  • Päike lükkab tagant...
  • Postitusi: 67
  • Karma: 3
  • Sind on tänatud: 2
Kui hobiakude laadimisest rääkida, siis mingis etapis võib ka üle 15V ladimispinge olla. See on nn. "absoreeriv laadimine". Väike spikker kolme erineva laadimise etapi kohta lehelt www.mycaravan.org.uk/Battery.html
Kui oled valinud kontrolleris õige akutüübi, ei tohiks probleemi olla.


Battery charging takes place in 3 basic stages: Bulk, Absorption, and Float.

Bulk Charge
The first stage of 3-stage battery charging. Current is sent to batteries at the maximum safe rate they will accept until voltage rises to near (80-90%) full charge level. Voltages at this stage typically range from 10.5 volts to 15 volts. There is no "correct" voltage for bulk charging, but there may be limits on the maximum current that the battery and/or wiring can take.

Absorption Charge
The 2nd stage of 3-stage battery charging. Voltage remains constant and current gradually tapers off as internal resistance increases during charging. It is during this stage that the charger puts out maximum voltage. Voltages at this stage are typically around 14.2 to 15.5 volts.

Float Charge
The 3rd stage of 3-stage battery charging. After batteries reach full charge, charging voltage is reduced to a lower level to reduce gassing and prolong battery life. This is often referred to as a maintenance or trickle charge, since it's main purpose is to keep an already charged battery from discharging. The float voltage should be around 13.0 to 13.20 volts.

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Ma olen siin juba olnud...

Solar elemendid 12.03.2014 16:19 #23

mega kirjutas: ...Sedasi laadides võib ka paras pauk tulla (gaasid jne...)! aku peaks sellise laaimise peale korralikult soe olema.

Pauk tuleb ainult siis, kui kusagilt lahtist tuld või sädet saab.
Soojaks läheb korralikult siis, kui laadimise amperaas suur on. Vanasti näiteks oli rolleril aku laadimine ilma releeta. Laadiise mähis oli eraldi magneeto sees ja oli väga väike. Laadis niipalju, kui jaksas. Jaksas vähe. Palju linnas sõites sai aku lõpuks tühjaks, kuna aku pealt olid suunatuled ja pidurituli.
Tänapäevaste kontrolleritega on muidugi ülelaadimine viga ja asjaga peab tegelema.
Ülelaadimine näiteks võib olla põhjustatud halvast juhtme kontakstist. Kontroller ju kontrollib aku laetust läbi juhtmete. Kui juhtmes on takistus (halb kontakt mõnes pistikus), siis kontroller mõõdab ju akul väiksemat pinget ja ta annab veidi rohkem peale. Nii tulebki lihtsast asjast ülelaadimine.

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Solar elemendid 12.03.2014 16:25 #24

  • Egau
  • Egau avatar
  • Pole saidil
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • t. 5030540 fotograafiateenused, raadioinsener
  • Postitusi: 407
  • Karma: 7
  • Sind on tänatud: 10
Akut laetakse vooluga, mitte pingega. Pingest tekib vool ja kui pinge ületab juba 14,5 v siis üldjuhul aku omadega õhtal, kui tegu pole just mingi spets akuga. Geelakudel on pinge veel väiksem. Kui kontroller aku tagant ära võtta, siis peabki pinge kõrge olema, sest see on oma olemuselt voolugeneraator.
Pinge võib kõrgem olla vaid impullslaadimisel, kui akule antakse lühiajalisi pingeimpullse värskendamisks.

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Tervitustega
Egau

Solar elemendid 12.03.2014 17:34 #25

  • Korvimees
  • Korvimees avatar
  • Pole saidil
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Hanomag-Henschel F46KA
  • Postitusi: 431
  • Karma: 11
  • Sind on tänatud: 20

Ivar Kalev kirjutas: Vaatan, et päike laeb hetkel mu akut ja voltmeeter näitab akus 15,6 volti. On see normaalne?


Kas kontroller on kuidagi seadistatav ka või toimetab ainult omatahtsi? 15,6V on ikka tiba palju, ma omal panin maksimumiks 14,0.
Kas aku on mingi hooldusvaba või saab seal ka veetaset kontrollida?

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Solar elemendid 12.03.2014 18:58 #26

Aku ei ole hooldusvaba. Kontrollisin, et veetase on paigas ja tihedus õige.

Homme päeval püüan mõõta otse kontrolleri juurest, mitu volti sealt välja tuleb.

Kordan, et 15,6 V näitas aku pinget. Kontrollerist välja tulevat pinget ma veel ei tea.

Niipalju olen aru saanud, et aku purgi maksimaalne pinge täis laetult on 2,6 volti. 6 purki ehk kogu aku sel juhul 6x2,6 = 15,6 volti. Täpselt niipalju bussis ekraan ka aku pingeks näitas.

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Klubi Eesti Karavan liige nr 652
Tel. 5011183 - kui vajad abi, helista

Solar elemendid 12.03.2014 21:53 #27

  • Veikko
  • Veikko avatar
  • Pole saidil
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
  • Klubi liige 725
  • Postitusi: 79
  • Karma: 1
  • Sind on tänatud: 1
Mul laevad päikesepatareid 14,40 voldiga akusi ja üle selle ei lähegi. Peale laadimist jääb akude pinge 13,5 - 13 voldi peale. 13 voldi pealt lükkab jälle laadimise taha ja laeb akud 13,5 voldini ning lülitab jälle laadimise välja. Mõõtsin töötsükkleid logeriga ja arvutis on kohe graafiline analüüs.

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Viimane muutmine: lisas Veikko.

Solar elemendid 13.03.2014 11:41 #28

Mõõtsin üle (kell 11.15, päike sirab):
paneelidest tuleb 17,5 volti
kontrollerist tuleb välja 14,15 volti

Ainuke tähelepanek oli, et paigaldaja oli kontrolleri pannud geel aku asendisse aga mina kasutan happeakut.

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Klubi Eesti Karavan liige nr 652
Tel. 5011183 - kui vajad abi, helista

Solar elemendid 13.03.2014 16:19 #29

  • Veikko
  • Veikko avatar
  • Pole saidil
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
  • Klubi liige 725
  • Postitusi: 79
  • Karma: 1
  • Sind on tänatud: 1
Kuidas sai mõõteriist näidata pinget akul üle 15 voldi kui sul kontroller väljastab 14,15 volti.

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Solar elemendid 13.03.2014 17:09 #30

  • Egau
  • Egau avatar
  • Pole saidil
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • t. 5030540 fotograafiateenused, raadioinsener
  • Postitusi: 407
  • Karma: 7
  • Sind on tänatud: 10

Ivar Kalev kirjutas: Niipalju olen aru saanud, et aku purgi maksimaalne pinge täis laetult on 2,6 volti. 6 purki ehk kogu aku sel juhul 6x2,6 = 15,6 volti. Täpselt niipalju bussis ekraan ka aku pingeks näitas.

Kordan veelkord üle: Pliiaku ühe elemendi nominaalpinge on 2,1 V mis võib tõusta laadimisel kuni 2,4 voldini. Üle selle tekib intensiivne elektrolüüdi keemine ja see lihtsalt aurustub akupurgist.

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Tervitustega
Egau

Solar elemendid 13.03.2014 19:09 #31

Veikko kirjutas: Kuidas sai mõõteriist näidata pinget akul üle 15 voldi kui sul kontroller väljastab 14,15 volti.


Kirjutasin ees, et 15 volti näitas bussis ekraana aga see ei ole ju mõõteriist.
Tol hetkel testriga akult mõõtes näitas 14,8 volti aga puuduvad andmed, palju tuli kontrollerist.

Täna mõõtsin kontrollerist 14,15 volti aga ei taibanud mõõta samal ajal akus pinget.

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Klubi Eesti Karavan liige nr 652
Tel. 5011183 - kui vajad abi, helista
Viimane muutmine: lisas Ivar Kalev.

Solar elemendid 12.05.2014 19:22 #32

Küsimus ehk on kellelgi kogemust - millele viitab, kui paneelidelt ei jõua enam pinge kontrollerini? Mõõtsin testriga kontrolleri juurest ja tulemus on 0. Katusel 2 paneeli ja mõlemalt tulevad otsad paralleelselt samade klemmide alla. Tähendab kummaltki paneelilt ei tule midagi.
Mis viga see peaks olema?

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Klubi Eesti Karavan liige nr 652
Tel. 5011183 - kui vajad abi, helista

Solar elemendid 12.05.2014 20:04 #33

Ega seal muud pole, kui testri otsad kohe paneeli ühenduse kohtadesse. Saame teada, kas paneelis või juhtmetest.
Olen kohanud, et ühenduskoht on ajas natuke korrudeerunud.(MC4 ühendus endal)
Selle vältimiseks soovitada tehnilist vaseliini.

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Solar elemendid 12.05.2014 20:44 #34

Tänan!
Proovin homme päevasemal ajal kohe.

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Klubi Eesti Karavan liige nr 652
Tel. 5011183 - kui vajad abi, helista

Solar elemendid 12.05.2014 21:01 #35

  • tiit
  • tiit avatar Teema autor
  • Pole saidil
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Postitusi: 349
  • Karma: 7
  • Sind on tänatud: 10
Klemmides on küsimus. On niiskust saanud ja kontakt halvenenud, aitab jootmine ja siis klemmi alla. Mul on hetkel 400w solar ja arvutist juhitav kontroller aga pole veel saanud katsetada kuna tuleb akud vahetada. Akublokk 400AH vajab ka laadurit ja suurt solarit tegelikult tuleks veel kusagil 100w lisada nii, et kokku tuleks 500w solar ja lisaks 50A laadija + 2500w generaator.

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Solar elemendid 12.05.2014 21:19 #36

Mage, et nii kallid komplektid on niivõrd ebatöökindlad.

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Klubi Eesti Karavan liige nr 652
Tel. 5011183 - kui vajad abi, helista

Solar elemendid 12.05.2014 22:06 #37

MC4 pistikud ei tohi niiskust saada ning tihti peale ei talu nad pidevat liigutamist või tahavad sel juhul määret saada.
Hetkel sellised kogumused.

Endal selliseid probleeme olnud vaid pidevalt liikuvate süsteemide puhul

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Solar elemendid 12.05.2014 22:23 #38

Millised need MC4 pistikud on?

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Klubi Eesti Karavan liige nr 652
Tel. 5011183 - kui vajad abi, helista

Solar elemendid 12.05.2014 22:24 #39

  • tiit
  • tiit avatar Teema autor
  • Pole saidil
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Postitusi: 349
  • Karma: 7
  • Sind on tänatud: 10
Kõik kaup mida müüakse on planeeritud, et rikneb max. 5-6a. jooksul. See on planeeritud ka 25a. kasutusega kaubale. Kuidas siis uut ostetakse? Oleme ju tarbimisühiskonnas ja muud kui aga tarbime! Need ajad on igavikkku vajunud kus kallis ja kvaliteetne kaup käis isalt pojale. Vanasti moblad aegusid moraalselt aga töötasid, nüüd iga 3-4a. järgi osta uus sest system ja riistvara lakkab töötamast ja remont on uuest kallim. Insenerid näevad kurja vaeva, et projekteerida just sellist "kaupa" mis kestaks natuke kauem üle garantiiaja. Kestvat kaupa on odavam ja lihtsam toota kui praeguseid "jewro" asju. Uued autod on samuti määratud kestma kindla arvu aastaid ja kilomeetreid. Lisaks mõeldakse spetsiaalselt välja selliseid lahendusi millega firmaservis saab ainult hakkama. See on ju "äri". MB V6 CDI kütusefiltri vahetusega saab 1,5h hakkama mees kes on vahetanud ~20x, tavamehhanikul kulub pool päeva ja tarbijal......? Kõik on läinud peale aastat 2000 ainult pettuse peale välja. Uus aastatuhat ja uued kombed? Toon näiteks, et kunagi pakuti müüa renault vel satis-ist mootoriks 3,0 CDI sõitnud alla 100tuh. ja hind 5-6a. vanal masinal 1750EUR (uuena üle 300000 EEK). Kõik OK, nahksisu, mäludega istmed, sõrmejälje avamisega uksed ja kõik mida veel võid tahta! Ainult "pisikesed elektroonsed vead", sõitis aga kompuuter oli avariirežiimil. Rääkisin siis diagnostikuga firmaesindusest ja tema väitis, et seda ei saagi korda. Mitte,et rahas oleks küsimus vaid põhimõtteliselt: kui kulutad 2-3 tuhat jewrikut siis kuu või kahe pärast tuleb sama korrata sest ka uued komponendid lakkavad töötamast! See on EU "roheline programm" ja "säästmine". Sõida parem rikkis ameeriklasega mis võtab üle 50l sajale ja oled ka siis säästnud rahaliselt!
Teistele meeldivaid postitusi:: Ahtoj

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Viimane muutmine: lisas tiit.

Solar elemendid 12.05.2014 22:27 #40

  • muhkam
  • muhkam avatar
  • Eemal
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Postitusi: 358
  • Karma: 10
  • Sind on tänatud: 12
Pigem kontrolli paneeli all olevaid karpe. Seal on joote kohad ja dioodid. Mul väristas ühel paneelil dioodi tinutusest lahti ja ka ei tulnud enam voolu.
Lisatud failid:

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Viimane muutmine: lisas muhkam.
  • Lehekülg:
  • 1
  • 2
  • 3
Moderaatorid: Ivar Kalev
Lehe loomiseks kulus: 0.169 sekundit